Innehåll

Erotiska noveller publicerade av Mikael, ungkarl och levnadskonstnär. Jobbar på en internationell arkitektbyrå i Lissabon och bor 3 mil därifrån i Cascais med utsikt över en vik med segelbåtar året om. Är relativt nyskild och har vuxna barn på annat håll.

lördag 14 februari 2015

Mot Lissabon

Idag är det Valentindagen. Eller vändagen. Här kallas den ”dia dos namorados”, vilket betyder pojkvändagen. Ja, den kunde ju också heta dia do namorada. Knepigt när det finns skilda ord för pojk- och flickvän. Men här kan man alltså inte önska vem som helst glad vändag.
Dagen till ära så bär det av till Lissabon, även på en lördag.
Åker nästan alltid med comboion, som vi säger här. Ett portugisiskt ord för pendeltåg. Vi har bra förbindelser till Lissabon från Cascais. Tåget går tre gånger per timme och det tar en halvtimme. Och då har man till största delen Atlanten till höger eller vänster när man kommer tillbaka. En väldigt vacker tågfärd.
Comboion kostar 1,80€, och det finns enklare saker att göra än att försöka hitta en parkeringsplats i Lissabon för en bil, som egentligen behöver två platser här ...
Ett landmärke i Cascais. Dock lite kontroversiellt. Har många smeknamn.
Orsaken till att jag skall till Lissabon är lite kul. Min blogg heter Erotik i Lissabon och idag, eller hela helgen, så har man en mässa, som heter Erotik i Lissabon. Läste om den häromdagen när jag besökte mitt stamlokus och tyckte att det kunde passa mig.
Jag kommer nog att få några inlägg i bloggen, gissar jag. Dessa blir ju då färska. När jag bestämde mig för att flytta novellerna till bloggformat, så hade jag en hel del novell-utkast i datorn, så de novellerna är inte helt färska, men ändå inte mer än nån månad gamla. Men jag vill publicera dem i kronologisk eller åtminstone i logisk ordning.
Mässan hålls bredvid den stora MEO-arenan. Sponsrad av den största internetoperatören här, ex Portugal Telecom. Mässområdet ligger i det sk Expo-området. Byggdes inför världsutställningen 1998. Ett helt nybyggt område med en fantastisk futuristisk arkitektur. Ett fantastiskt vackert område, men inte alls turistiskt. Mest kontor och moderna bostadsområden.

Mässans hemsida

Två bleka blondiner från Normandie.
Men detta betyder att jag när jag kommer till comboions ändhållplats Cais do Sodré så får jag att ta metron till Oriente-stationen. Den är för mig evigt kopplad till mitt möte med Charlene. Då var jag ganska ny i stan och jag såg verkligen stationen som ett mästerverk. Nu har jag besökt den många gånger, men visst är den lite extra. Försök hitta en vackrare!
Men överlag har Lissabon en väldigt modern och fräsch metro. Med väldigt lite klotter. Har funderat över hur de klarar det?


Jag såg i tidningen att de räknar med 20-25.000 besökare under de tre dagar mässan är öppen. Idag öppnar mässan 14.00 och stänger 01.00. Vad jag kunde se så har det en hel del att bjuda på. Misstänker att det blir en sen kväll i Lissabon. Inträdet är 14€ för en person och 24€ för två. Som tur är så fick jag en ”date” med mig. Spara i smått, som det heter.
Tyvärr kan jag inte berätta vem det är. Jag vill hålla det hemligt i detta skede eftersom ni ju inte känner henne ännu. Men jag har två novellutkast, så när de är publicerade, så kommer jag att berätta.
Som ni kanske kan förstå, så är det lite lurigt med vem man ska bjuda på en Erotikmässa. Jag insåg snabbt att det kunde vara intressant att ha ett damsällskap. För att ventilera lite åsikter. Men vem? Ni vet. Första daten? Istället för en kaffe?? Kompisens fru? Damen man börjar hoppas på att skall bli en flickvän? Eller en ny flickvän? Ni får se hur jag löste problemet. Eller försökte i alla fall...
Men det är en mycket trevlig och sympatisk person. Man kunde kanske säga att vi har en speciell ”relation”. Så mycket kan jag väl ändå avslöja, utan att berätta så mycket att ni genast gissar vem det är när hon gör entré i bloggen.
Men Er kan jag alla önska en mycket trevlig vändag!
FORTSÄTTNING

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar